Jedna od novina u poslednjih par godina je da se Google-ovi rezultati pretrage za mobilne telefone i desktop računare razlikuju i da Google daje prednost (mobile first pristup) mobilnim. Ovo znači da se mora obratiti posebna pažnja prilikom pravljenja mobilne verzije sajta.
Jedan od termina koji se često koristi u ovoj oblasti je SERPs, što je skraženica od Search Engine Results Pages ili na srpskom stranice sa rezultatima pretrage. Svaka SERP se formira pomoću Google-ovih algoritama koji na osnovu velikog broja faktora prave listing indeksiranih web stranica.
Potrebno je u startu tačno razjasniti značenje fraze Optimizacija za pretraživače da bi se precizno znalo šta i na koji način želimo da postignemo ovim postupkom.
Reč pretraživači se u stvari odnosi na Google, pošto se preko 90% upita vrši na ovom pretraživaču prema podacima koje je objavio StatCounter.
Treba znati da je svaki SERP jedinstven, čak i za upite za pretragu obavljene na istom pretraživaču koristeći iste ključne reči ili upite za pretragu. To je zato što Google prilagođava iskustvo za svoje korisnike tako što izlistava rezultate zasnovane na širokom spektru faktora van korisnikovih termina za pretragu, kao što su fizička lokacija korisnika, istorija pregledanja i podešavanja društvenih mreža. Dva SERP-a mogu izgledati identično i sadržati mnoge iste rezultate, ali će često imati suptilne razlike. SERP obično sadrže dve vrste sadržaja – „organske“ rezultate i plaćene rezultate. U ovom postu ćemo se baviti ovim prvim.
Većina korisnika sadržaje koje dobiju putem pretrage koriste na sledeće načine:
- da pronađu određenu web stranicu
- da pronađu određenu informaciju
- da kupe nešto
Organski rezultati pretrage
Organski rezultati pretrage su liste veb adresa koje se formiraju kao rezultat algoritma pretraživača. Oko 53% procenta web poseta dolazi preko organske pretrage Higher Visibility. Treba naglasiti da statistike pokazuju da najveća poseta dolazi sa prvih pet web adresa prve stranice rezultata pretrage, a da je korist od poziciniranja na drugoj stranici veoma mala.
Biti dobro pozicioniran u organskim rezultatima pretrage je dobro iz više razloga, a najvažniji su što je “besplatno” i pozicija ne podleže naglim promenama. Manje dobra stvar je što je za dobro pozicioniranje u industrijama koje su konkurentne potrebno dosta vremena, rada i znanja.
Postupak optimizacije za pretraživače
Optimizacija za pretraživače je skup radnji potrebnih da bi se jedan veb-sajt ili veb stranica vidljivije plasirali na stranicama rezultata pretraživanja. Radnje koje se preduzimaju prilikom optimizacije se obično dele u dve grupe formirane na osnovu toga da li se optimizacija radi na samom sajtu (On-page Optimization) ili stranici ili se radi van njih (Of-page Optimization).
SEO na stranici
SEO na stranici se odnosi na najbolje prakse koje kreatori veb sadržaja i vlasnici sajtova mogu da urade kako bi postigli da njihov sadržaj bude što lakše otkriven i bolje pozicioniran. Uključuje optimizacije vidljivog sadržaja (tekstovi, fotografije) i HTML izvornog koda.
U startu se treba opredeliti da li želimo da sajt bude lokalno ili globalno optimizovan, tj. da li je ono što želimo da ponudimo preko veb stranice ograničeno na pojedinačnu zemlju ili još uže na određeni grad, ili želite da bude vidljivo u određenoj regiji ili globalno.
Ključne reči
Prilikom izrade sadržaja potrebno je uraditi istraživanje potencijalnih ključnih reči koje vam mogu doneti najveću posetu i najveću konverziju tj. korisnike koji će na vašem web-sajtu uraditi željenu akciju (kupovina, registracija, poručivanje usluge itd.). Postoji više sajtova koji koji se ozbiljno bave davanjem sugestija za ključne reči, analiziranjem poteškoća za dobro rangiranje i izračunaju njihov potencijal saobraćaja. Jedan od naših favorita je ahref koji će vam dati listing najtraženijih ključnih reči iz zadatog opsega i regije, sa podacima o zahtevnosti ulaska u prvih deset rezultata pretrage (KD – keyword difficulty) i prosečnim brojem upita sa tom ključnom reči. Googel Autocomplete je takođe odličan izbor kod pronalaženja pravih ključnih reči.
Sadržaji koji se pišu treba da budu u skladu sa izabranim ključnim rečima. Lokacija ključnih reči je važnija od toga koliko puta je koristite. Konkretno, obavezno je da se vaše ključne reči pojavljuje u:
- URL-u
- Nazivu stranice
- Prvih 100 reči vaše stranice
- U oznaci H1
- U oznaci H2
Interne veze (linkovi)
Interne veze (linkovi) su od pomoći korisnicima jer im pomažu da pronađu željeni ili srodni sadržaj na vašoj veb stranici. Takođe su korisni za pretraživače jer im pomažu da indeksiraju stranice i razumeju strukturu i arhitekturu vašeg sajta.
Spoljašnje veze (linkovi)
Korišćenje spoljašnjih veza može pomoći u poboljšanju Google rangiranja vaše stranice. Sajtovi koji imaju linkove na sajtove sa autoritativnim sadržajem su više SEO frendly.
Meta opisi
Meta opisi ne utiču direktno na rezultate pretrage ali ako su kvalitetno napisani nateraće potencijalne korisnike da požele da kliknu na vaš rezultat.
SEO van stranice
Najjednostavnije objašnjenje SEO-a van stranice je da su to postupci koji ne uključuju pravljenje promena na određenom veb sajtu. Izgradnja linkova ka drugim sajtovima se često smatra glavnom taktikom SEO-a van stranice, ali takođe uključuje i taktike kao što su marketing sadržaja, društveni mediji, pojavljivanje na podkastovima, stvaranje lokalnih citata i još mnogo toga.
Kao deo SEO-a van stranice (a neki stručnjaci smatraju da je to poseban tzv. Technical SEO) se smatraju stvari koje direktno utiču na indeksiranje vašeg sajta od strane pretraživača: optimizacija brzine sajta, strukturirani podaci, kanonizacija stranica, hreflang i još mnogo toga.
Linkovi sa drugih sajtova
Jedan od ključnih ciljeva SEO-a van stranice je da izgradi autoritet vašeg sajta. Veze sa kvalitetnih veb lokacija pomažu da se vaš sajt pozicionira kao autoritet — oni su glas poverenja sa jednog sajta na drugi. Osnovni cilj izgradnje linkova bi trebalo da bude da dobijete kvalitetne veze sa sajtova sa autoritetom. Uvek treba da se fokusirate na kvalitet a ne na kvantitet. Takođe, od primarnog je značaja broj jedinstvenih linkova. Autoritet linkova možete da proverite na sajtu semrusc.com.
Uvek bi trebalo da težite da dobijete veze sa sajtova koji su tematski usklađeni sa vašim.
Marketing sadržaja
Pisanje kvalitetnih sadržaja za vaš sajt pripada ovoj grupi ali takođe i pisanje postova za druge sajtove i portale. Ako ste već napisali kvalitetan post o onome čime se bavite ili što želite da promovišete podelite ga na što više mesta i učinite takvim da i drugi požele da ga podele.
Google Business
Google My Business igra vitalnu ulogu u onlajn prisustvu skoro svakog preduzeća. To je Google-ov servis koji omogućava pravljenje prezentacije vaše firme sa svim pratećim podacima (adresa, kontakti, logo, radno vreme, fotografije, usluge,…) i lokacijom-a na Google Mapi. Vaše preduzeće na Google My Business omogućava da se profil vaše firme prikaže u rezultatima pretrage ispod plaćenih oglasa i na mapi, za upite koji se odnose na vašu delatnost a traženi su sa uređaja u blizini adrese koja je upisana na samom profilu.
Društvene mreže
Društveni mreže igraju veliku ulogu u načinu na koji mi, kao potrošači, koristimo veb i tražimo odgovore na naša pitanja. Razmislite o tome na ovaj način, platforme društvenih medija se koriste kao vrsta pretraživača za odgovore koji su nam potrebni.
Prisustvo na društvenim medijima nije direktan faktor rangiranja.
Postoji još akcija koje možete preduzeti u cilju off-page optimizacije ali o njima u nekiom od sledećih postova.